Back to work

Tillbaka på jobbet igen efter att ha tillbringat två lediga dagar hemma. Dom lediga timmarna fördelade jag rättvist mellan:
1: sova
2:sova mer i soffan
3: hämta pizza
4: sova efter pizzan
Men nu är jag tillbaka gott folk för att underhålla er!

Jag drog mig till minnes den intensiva helgen och lite kul och lustiga kommentarer har man ju samlat på sig.
Bland annat så finns det en del människor i det här fallet några som jobbar hos oss som hade lite svårt för det här med det helstekta lammet. Ja det var inte så att dom tyckte illa om det tror jag
, (vem kan ha något personligt emot ett lamm?) men dom ville inte äta av det.....
Och här har vi en riktig paradox ( i det här fallet när man säger emot sig själv, kom ihåg alla ska kunna vara med och läsa).

När lammet levereras till oss kommer det lite insvept i plast och hängs upp på en krok i kylrummet. Helt normal hantering av ett helt djur om ni frågar mig.

Då tycker dom att lammet är "äckligt" och törs nästan inte gå in och hämta mjölk. Hehe. Sedan träs lammet upp på ett JÄTTESTORT spett och hängs upp i utegrillen. 
Och då mina vänner är det helt plötsligt "synd om den"  Jaha så tokigt det kan bli...
Vi som försökte göra nåt bra av äcklet!


Nu ska jag berätta en liten saga för er som är helt sann,
Det var en gång för länge sedan eller närmare bestämt runt 96-97 när jag gick min kockutbildning.
Då hände sig en dag att vi i klassen skulle göra ett studiebesök på ett slakteri, närmare bestämt Scan i Linköping.
 Rundvandringen var upplagd ungefär som "Spökhuset" på Gröna Lund.
Har du väl satt dig i vagnen så är det bara att följa med.

Turen började säkert med en massa trist fakta om företaget som jag har glömt.
 Sedan fick vi gå i en korridor som hade fönster ner mot själva slakteriet. Vi fick inte se hur de slaktade djur ( killed them) men dom förklarade för oss att hur det gick till.

Det vi fick se bakom våra trygga glasfönster var kor som hängde uppochner i krokar, människor i vita kläder med jättevassa knivar som dom verkligen kunde hantera och fort också
 Djuren styckades upp och dom fina bitarna gick ju naturligtvis till butiker och grossister.

Men vad hände med fulbitarna då undrar ni??

Dom skyfflades ner i en säck eller ränna av något slag.

Ja vart "fulbitarna" tog vägen det visade sig snart i nästa fönster vi fick titta igenom. Jättestora grytor med en grårosa massa i. Korvmassa med andra ord.
Grillkorv, falukorv och så vidare.
 Och det äter ni väl mina vänner, senap och ketchup anyone...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0